Frozen Kuih - penyelamat di kala sesak sesak ^_^

As Salam frens blogger dan pelanggan sume ^_^

Bertemu lagi kita ^_^

Menjelang 72jam lagi, ummat Islam di Malaysia khasnye dan seluruh dunia amnya akan menyambut Hari Kemenangan kita.. menang daripada melawan nafsu nafsi yg selama 11 bulan membelenggu diri kita.. kami di Ananaifa berharap semoga Ramadhan kali ni bukanlah Ramadhan yg terakhir utk kite semua.. yg rata rata masih lagi belum cukup mengisi ruang hidup dengan amal ibadat ni kan.. orang yg soleh solehah pun harap bertemu lagi Ramadhan tahun depan, kite kite ni pulak apatah lagi kan..



Hingga ke saat ni pun insyaAllah kita dah boleh nampak dah adakah Ramadhan kite tahun ni lebih baik daripada Ramadhan tahun lepas dan lepas lepas ^_^ ada berbaki mase lagi kalo kite nak perhebatkan lagi aktiviti amal ibadat kite untuk Ramadhan tahun ni.. nasihat utk diri sendiri jugak ni ^_^

Ok berbalik kepade aktiviti Ananaifa Enterprise, insyaAllah kedai kami akan beroperasi selepas raya ni.. lepas raya ni pun mungkin tak setiap hari jugak la sbb saya masih lagi pemakan gaji kepade perusahaan org lain.. dan saya perlu memberikan notis 3 bulan untuk tujuan murni saya nak keluar dari perusahaan tersebut.. jadi dlm masa berbaki 2 bulan notis ni, on & off jugak la kedai kami tu dibuka.. tapi apa apa pun kalau ada antara frens yg nak dptkan stok makanan sejuk beku, blh SMS saya bila bila masa ok.. then kite boleh decide nak jumpe di kedai dan bolehlah frens dapatkan stok makanan sejuk beku yg dikehendaki.. lebih lebih lagi di bulan Syawal nnt.. ngekut ngejut tetamu datang, tak tau nak hidang apa.. so makanan sejuk beku lah penyelamatnye... ^_^

haa??? dh dekat nak sampai? nak hidang apa ni? huhu

Berdasarkan pengalaman saya sendiri semase saye masih lagi menjadi pemakan gaji sepenuh masa, frozen foods memang banyak membantu saya di saat saat masa yg suntuk untuk memikirkan hidangan apa nak dijamu kepade keluarga (untuk sarapan) mahupun tetamu (yg datang mengejut).

Thawing process yang tak lama dan food attribute yang tak berubah membuatkan saya berasa perlu ada frozen food paling kurang 2 peket di dalam freezer saya. Dan selalunya yg menjadi pilihan saya adalah kuih kasturi yg saya jual di kedai saya ni. Kuih kasturi ni penuh dengan isi kacang, tak macam kebanyakan kuih kasturi yang kite boleh nampak jurai jurai kelapa nye.. kulitnye tak begitu tebal, dan bile digoreng dengan api sederhana, ia menghasilkan sarapan pagi yang enak untuk dimakan ^_^

butir butir kacang hijau yg memenuhi ruang

Untuk makluman frens sume, harga frozen foods memang akan menjadi sedikit lebih mahal berbanding harga kuih yg dijual siap masak di gerai atau kedai makan. Ini kerana proses penyimpanan di dalam freezer yg memerlukan sedikit lebih kos. Saya pasti ramai yg sedar tentang perkara ini, tapi dek kerana kebaikan yg bakal diperoleh bila kita ade stand by item ni dalam freezer kite, perkara tu kurang menjadi masalah kepade frens sume.. Daripada kite pening pening malu malu tak tau nak hidang apa, ade jugaklah makanan yg boleh kite jamu kat tetamu kan?

Satu lagi bagi mak mak yg bekerja kan, at least dptlah jugak tak banyak, sikit pun jadilah sumbangkan air tangan sendiri utk anak anak.. macam yg saye kate td kalau dah tak sempat sgt nak prepare sarapan, so daripada suruh anak anak frens sume bekfes je kat luar, molek jugak jika kite gorengkan kuih ni utk dia jamah sebelum ke sekolah. buat alas perut sebelum recess time yg nak dekat pukul 10 tu nanti kan.. at least mase menggoreng tu blh la berzikir sikit sikit moga anak anak dpt serap ilmu yg dipelajarinye di sekolah nanti bila perut dah beralas berkat sarapan yg kita sediakan tu.. ^_^



Demikianlah saja karangan saya tentang kebaikan menyimpan stok makanan sejuk beku di dalam freezer anda eh! tehehe ^_^

Anyway, kalo frens nak order runcit runcit mahupun in bulk quantity utk jamuan ari raye open house bagai, boleh SMS saya @ 013 3209715

InsyaAllah dlm seminggu lepas cuti raya stok akan ada ^_^


Comments