sejarah waffle versi Ananaifa Waffle Hauz

salam sayang frens sume… dah agak bersawang dan laman sesawang ni… huhu…

kali ni saya saje saje nak membebel pasal waffle… ieitulah main product bisnes saya ^_^

makanan ni memang sedap.. at least pada saya lah, sebab saya memang pemakan waffle tegar.. sbb tu bila nak berhijrah dari pay-eater
^_^ ke businesslady ^_^  ^_^, saya memilih untuk membuka kedai waffle ^_^  ^_^  ^_^

saya boleh katakan bahawasanya ia adelah makanan yg quite legend jugak la.. ahaha.. istilah ‘makanan legend’ ni saya dengar mase pergi salah satu kursus penyediaan makanan aritu kat soghomban ^_^ dia kata ada makanan makanan yg termasuk dalam kategori ‘makanan legend’ meaning in every 100 to 200meters, you can see the stall at the sides of the road.. such as berger… pisang goreng… goreng goreng… ^_^ so pada saya yg duduk di klang ni, waffle pun quite a legend food jugak la tapi mungkin tak selegend pisang goreng dan goreng gorengan yg lain la ^_^

YOU KNOW WUT I MEAN? tehehe

sejak skolah saya biase melihat waffle di jual di spot spot seperti  pasaraya greatwall klang (skarang greatwall tu pun dah xde) dan di pasaraya billion port klang.. kalau nak yg mahal boleh beli kat a&w.. sampai skarang masih lagi waffle ni menjadi makanan pilihan ramai org sebab penyediaannye yg cepat dan mengenyangkan sbb kandungan utamanye adelah tepung.. ie bukan macam beberapa jenis makanan side dish yg mula mula klua pastu semakin lama semakin suam suam kuku dan terus hilang ditelan zaman ^_^ not to name those side dish yg semakin hilang tu..

ok. so does people out there yg sama macam saya yg hantu waffle ni, tau sejarah waffle? tehehe who cares kan.. makan aje lah… hohoho.. tapi kalau tau pun x salah kan.. so jom kite jenguk jenguk sikit sejarah silam waffle ni ^_^

secara amnya, waffle tu dipanggil waffle, adelah kerane bancuhan tepungnye dibakar di atas besi berlekuk empat segi yg mana acuan keseluruhannye samada bulat atau empat segi atau ada juga yg berbentuk hati. bancuhan tepung di atas lekak lekuk besi empat segi inilah yg akhirnye memberikannye ciri-ciri yang membolehkan ie dipanggil waffle. there are many variations based on the type and shape of the iron. di kebanyakan tempat, waffle dimakan bersama toppings seperti coklat, gula, madu, jem, ais krim *nyum nyum* dan banyak lagi. di negara negara barat, mereka biase menjadikan waffle sarapan istimewa mereka terutama pada hujung minggu. 

di Ananaifa Waffle Hauz, waffle yg kami sediakan adelah dengan resepi biase yg boleh diperoleh di laman laman web, namun kami olah dengan gaya kami sendiri . kaedah serta tempoh mixing dan proses membakar yg kami ‘r&dkan’ ^_^ nyata banyak membantu. kami dapat hasilkan waffle yg rangggggup *eja rangup pun dah x betul sebab rangup sangat tehehe*, harum mewangi dan yang paling penting Halal, Bersih dan Sedap ^_^

oklah nnt saya sambung semula sejarah waffle ni ok.. need to attend my daughters ^_^

*nyum nyum sedapnye kalo dpt makan sekarang*

Comments